Vastgoed Haarlemmermeer
Vastgoed Haarlemmermeer
Terug naar overzicht

Businesspark Nieuw-Vennep Zuid - Geen verzameling gebouwen, maar dynamische werkplek

Bij businesspark Nieuw-Vennep Zuid klopt alles tot in de puntjes. Wanneer mensen denken aan bedrijfsparken of industrieterreinen komen er al snel beelden boven van een afgelegen stuk grond met vergaderkolossen, autobedrijven en opslagloodsen. Dat dat ook anders kan, bewijst Businesspark Nieuw-Vennep Zuid: een dynamische werkplek in het uitgestrekte groen van Haarlemmermeer met een unieke architectuur en hoogwaardige faciliteiten.

Het Businesspark Nieuw-Vennep Zuid is een toplocatie voor zowel huurders als investeerders en pandeigenaren door de centrale ligging aan uitvalswegen richting Den Haag, Amsterdam en Schiphol. Maar wat het park vooral aantrekkelijk maakt, is het geslaagde park management dat het park niet alleen schoonhoudt en onderhoudt maar ook innoveert en naar een hoger plan tilt. Hmore sprak met voorzitter Thomas Hendriksen en leerde alles over park- management en het succes van Businesspark Nieuw-Vennep Zuid.

Het business park als product

“Eigenlijk moet je een bedrijvenpark zien als een woonwijk,” legt Thomas uit. “Wanneer één bewoner zijn schilderwerk opknapt, zullen buren eerder geneigd zijn dat ook te doen omdat hun bladderende schilderwerk dan ineens veel meer in het oog springt. Een mooie, schone en veilige omgeving inspireert en stimuleert. Niemand wil de eerste zijn die afval op een smetteloze straat gooit.” Om het Businesspark aantrekkelijk, veilig en schoon te houden is een vereniging van eigenaren opgezet, met een kundig bestuur. Gebouweigenaren en huurders betalen op basis van het gebruikte aantal vierkante meters een jaarlijkse bijdrage aan deze vereniging. Het bestuur van het park bestaat uit vijf door de wol geverfde ondernemers en bestuurders: Thomas zelf, Rob Middelkoop (bestuurslid veiligheid), Paul Bakker (bestuurslid klimaat en duurzaamheid), Hans Verkerk (vice-voorzitter en secretaris) en Ronald Dreijer (penningmeester).

“Het bestuur vermarkt het Businesspark als een product. Wanneer je als bedrijf een product wilt verkopen, zorg je er niet alleen voor dat je de hoogste kwaliteit biedt, maar doe je ook aan een stukje marketing. We houden investeerders tevreden door de waarde van de panden te borgen, en huurders door ervoor te zorgen dat alles er altijd keurig bij ligt. Daarnaast steken we veel tijd en aandacht in de naamsbekendheid van het park, waardoor de leegstand in ons Businesspark, zelfs in deze onzekere tijden, altijd lager is dan gemiddeld. Al die zaken dragen bij aan de aantrekkingskracht van ons park en dus ook aan de waarde van een investering.”

Businesspark is een klein stadje

Wat begon als één gebouw is inmiddels uitgegroeid tot een bruisend bedrijfshart met zo’n 200 gebouwen verspreid over 54 hectare grond. Ook om de gebouwen heen werkt het Businesspark hard aan de aantrekkingskracht van het bedrijvenpark, door plaatsing en onderhoud van groenvoorzieningen en een prachtige centraal gelegen vijver. Daarbij is ook gekeken naar de strategische plaatsing van het groen: zo zijn er diverse groenstroken geplaatst die lukraak parkeren van auto’s tegengaan om de harmonie te behouden.

“We besturen ons Businesspark alsof het een klein stadje is,” gaat Thomas verder. “Er komen mensen langs, ‘bewoners’ krijgen bezoekers die de gelegenheid tot parkeren moeten hebben en de straten en gebouwen moeten er netjes bijliggen. Daar hebben we dan ook duidelijke afspraken over gemaakt:er worden binnen het Businesspark geen trucks geparkeerd en ook wordt er niet geladen of gelost. Daardoor behoudt het park zijn aanzien en luxe uitstraling.”

DICE: met het hoogste rendement de energietransitie doorkomen

Gedegen park management gaat verder dan alleen het schoon en veilig houden van de omgeving en onderhoud van gebouwen en straten. Om aantrekkelijk te blijven moet ook vooruit worden gekeken, en duurzaamheid is daarbij voor het Businesspark een belangrijke pijler. In het kader daarvan doet het park mee met het innovateve verduurzamingsproject Dienst Collectieve Energieprojecten (DICE). “Nederland heeft een van de meest concurrerende economieën ter wereld. Om deze positie te behouden en onze economie toekomstbestendig te maken, moeten we verduurzamen. Door verduurzaming vroegtijdig op te pakken, zorgen we ervoor dat economische kansen maximaal benut worden. Zo zorgen we samen dat we tegen minimale kosten en met het hoogste rendement de energietransitie doorkomen,” licht Thomas toe. Dankzij DICE wordt de energietransitie op het park versneld door gebouweigenaren en ondernemers de informatie en tools te bieden om individueel of collectief verduurzamingsmaatregelen door te voeren.

Meer informatie is te vinden op Nieuw-vennep Zuid

Partner info
hmore
hmore
Heeft u een vraag over over de diverse partnerships (incl. adverteren)? Neem dan contact met ons op